SEO (jest to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization – Optymalizacja serwisów internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych) to słowo, jakie istnieje w świecie informatyki od momentu pojawienia się pierwszych wyszukiwarek internetowych i z każdym dniem istotność myślenia o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych rośnie. Jak jednak zaistniało to słowo oraz jak wyglądały początki optymalizacji stron?
Gdy zaczęły powstawać pierwsze serwisy internetowe, to nie dość że istniało ich bardzo mało, to niewielu konsumentów było również w stanie je odwiedzić. Na początku bowiem powszechny dostęp do internetu w tej formie w której widzimy to na co dzień – nie istniał. I to nie tylko w Polsce, też w liczniejszych krajach Internet jako taki funkcjonował wyłącznie w wielkich ośrodkach naukowych oraz w największych przedsiębiorstwach. Tym samym w zasadzie nie było konieczności robienia wyszukiwarek internetowych w sytuacji, kiedy równie dobrze sprawdzał się prosty spis tychże kilku, kilkunastu, a z czasem kilkudziesięciu serwisów www. Z czasem jednakże sytuacja zaczęła się modyfikować. Coraz więcej obywateli posiadało dostęp do Internetu, już nie tylko z miejsca pracy czy edukacji, lecz jeszcze z domu. A jeśli nasilała się znacząco ilość potencjalnych czytelników (słowo „czytelników” należy tu wyróżnić z powodu na fakt, iż pierwsze strony istniały w zasadzie czysto tekstowe, wypełnione prostymi grafikami – daleko im było do dzisiejszych, pełnych filmów i kolorowych zdjęć serwisów internetowych) stron www, to rozpoczęły się także coraz szybciej pojawiać kolejne strony. W jakimś etapie zwykła, statyczna lista dostępnych w sieci adresów przestała być wystarczająca, bo ilość pojawiających się stron niezwykle szybko rozwijała się. Zaczęto zatem stawiać pierwsze wyszukiwarki internetowe.
Działanie takich wyszukiwarek było w myśli szczególnie przydatne – analizowały one internet w aby odnaleźć wszystkich nowych stron www, i wtedy przedstawienia ich adresów internaucie, który w miejsce wyszukiwania wprowadził interesujący go temat. To, co jednak w teorii wydaje się szczególnie proste (pomijając aspekt stworzenia mechanizmu samodzielnego szukania innych stron w sieci), w realizacji powoduje pewne pytanie, na jakie już nie tak prosto odpowiedzieć. Gdy przybywa stron, to jak algorytm wyszukiwarki ma zadecydować, które spośród nich są szczególnie dobre i tylko je pokazywać odbiorcom, a które są na tyle mniej popularne, że możemy je umieścić na dole listy wyników? No i jak uniwersalny algorytm będzie w stanie określić, co będzie najlepszą stroną akurat dla nas?
Tu trafiamy do tego czym jest oraz do czego jest pomocne zajęcie z dziedziny Search Engine Optimization. Ponieważ popularna jest informacja, iż ludzie klikają wyłącznie na pierwsze kilka wyników wyszukiwania, zatem strony, jakie pokazywane są na jakiejś z wyjątkowo odległych stron listy wyników w praktyce nigdy nie będą odwiedzone. Tu dokładnie przydaje nam się pozycjonowanie. Prawidłowo wykonane sprawi, że kondycja własnej strony w wyszukiwarce podniesie się znacząco do góry powodując, iż ludzie nareszcie ją zobaczą.