Pozycjonowanie w internecie stanowi jeden z wielu działań marketingowych przyczyniających się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej, a w konsekwencji do zwiększenia sprzedaży.
Pozycjonowanie stron internetowych ma na celu zwiększenie pozycji naszej witryny w pozycji wyszukiwarek. Uzyskanie możliwie jak najwyższej pozycji w rankingach wyszukiwarek jak google poprzez naturalne wyświetlanie się naszej strony w wysokiej pozycji w rankingu pozwoli na lepsza widoczność naszej strony dla klienta co przełoży się na zwiększoną konwersję witryny. Większa liczba odwiedzin prowadzi do większej ilości zawartych transakcji. Często działania związane z pozycjonowaniem określa się także jako związane z optymalizacją stron pod wyszukiwarki internetowe. Z pozycjonowaniem wiążą się też działania odbywające się poza stroną internetową.
Wyszukiwarki takie jak google posiadają własne algorytmy, które samoistnie oceniają przydatność danej strony internetowej pod kątem oferowanej dla użytkowania treści. Algorytmy odpowiadają za klasyfikowanie i ocenę strony internetowej co w ostatecznym rozrachunku przekłada się na końcowe ustalenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nikt nie wie ile dokładnie jest czynników decydujących o widoczność przez algorytmy googla na tej czy innej pozycji. Jednakże w wiadome jest, że w swoich kryteriach oceniania określane jest ponad dwieście warunków decydujących o ostatecznym położeniu w wyszukiwarce.
Pozycjonowaniem strony internetowej z reguły zajmują się specjaliści. Wszelkie działania związane z SEO czyli z Search Enginge Optimization, a więc optymalizacją witryny pod kątem wyszukiwarki jak i działaniami pozycjonowania strony są procesem długofalowym i ciągłym. Stąd też odpowiednie zadbanie o realizację czynników pozycjonowania wymaga czasu i sporego nakładu pracy. Nikt nie pojawia się w wyszukiwarce na pierwszej stronie wyników od tak po zmienieniu kilku rzeczy. Spełnienie wszystkich wymaganych czynników do pojawienia się się na stałe strony w wysokim miejscu wyników wyszukiwania wiąże się z pracą, która musi być stale kontrolowana, zmieniana, poprawiana i reagować na zmieniającą się sytuację. Proces ten wymaga od klienta przyjęcia indywidualnej formy planowania i dobrania odpowiedniej strategii, pozwalającej na prowadzenie przez kilka miesięcy szczegółowej, bieżącej analizy działań firmy pod kątem SEO, ale też zawiera szereg cyklicznych działań optymalizacyjnych nastawionych na zmianę nie tylko w samym serwisie, ale także i poza nim.
Pozycjonowanie polega m.in na elementach takich jak optymalizacja kodu HTML, wprowadzenie treści bogatej w informacje dla czytelnika, ale też odpowiednio zoptymalizowanej pod kątem słów kluczowych lub właściwych nagłówków, usprawnienie działania witryny np. poprzez poprawę błędów na stronie oraz zwiększenie szybkości wczytywania witryny. Do tego dochodzą jeszcze działania polegające na czytelnym i jasnym podzieleniu zawartych na stronie informacji na sekcje zwiększające czytelność witryny, oraz dostosowanie jej pod kątem urządzeń takich jak tablety czy smartfony.