Od blisko dwudziestu lat żyjemy w świecie, który staje się coraz bardziej przesiąka rzeczywistością wirtualnością. Sieć internetowa, dostęp do niej jest obecna w niemal każdym domu w Polsce oraz naturalnie dużej części reszty świata. Internet można odbierać na szczycie Kilimandżaro, a nawet w dzikich dżunglach. Oczywiście tak zwany świat zachodni przesiąknął dostępem do rzeczywistości wirtualnej znacznie bardziej niż powiedzmy plemiona Środkowej Afryki. Dla nas to coś więcej niż jeszcze piętnaście lat temu, czyli głównie rozrywka i możliwość szybkiej komunikacji.
Życie społecznie działa prężnie na portalach społecznościowych. Młodzi kształtują swój światopogląd częściej na podstawie tego, co przeczytają w sieci niż tego, co zobaczą w telewizji. Wielcy politycy wygrywają kampanie wyborcze, dzięki temu, co zamieszczają w sieci. Świat wirtualny stał się odbiciem świata rzeczywistego, a w wielu dziedzinach wydaje się go nawet poszerzać.
Nigdy w dotychczasowej historii nie było tak łatwo porozumieć się z człowiekiem mieszkającym na drugiej półkuli. Internet skrócił odległości między nami. Dzieląca nas przestrzeń wydaje się mniejsza, a dobra i informacje wszelkiego rodzaju krążą między nami bez większego problemu. Z tego pełnymi garściami czerpie handel, a wraz z nim reklama.
Każda firma mała czy duża musi posiadać swoją stronę internetową. W zależności od branży, tego czy zajmujemy się sprzedażą, czy świadczeniem usług, strona będzie miała inny charakter. Czasami wystarczy wizytówka, w innym wypadku musi być to cały sklep internetowy. Dawniej strony internetowe posiadały tylko duże firmy. W sieci dominowały portale. Obecnie liczbę stron internetowych można liczyć w milionach, jeśli nie w miliardach. Prowadząc własny biznes trzeba zadbać, aby nasza strona była łatwiejsza w odnalezieniu niż strony konkurencji. Tutaj z pomocą przychodzi nam internetowy marketing.
Pojęcie internetowego marketingu mieści w sobie wiele zagadnień. To pojęcie obszerne, które można studiować wiele lat i nadal nie wiedzieć wszystkiego. Jednak pojęciami najbardziej wartymi uwagi są reklama internetowa i pozycjonowanie strony. Reklamę internetową można z powodzeniem prowadzić za pomocą takich narzędzi jak Google Ads, czy posty reklamowe na Facebooku. Narzędzia te są bardzo wszechstronne. Pozwalają zawężać lub rozszerzać grupy preferowanych odbiorców wedle naszego życzenia. Reklama internetowa jest bardzo skuteczna. Może być tańsza i skuteczniejsza od reklamy telewizyjnej lub gazetowej.
Pozycjonowanie strony, to również pewna forma reklamy. Przy odpowiednich umiejętnościach pozycjonującego może być niezwykle skuteczna. Cały trud polega na umieszczeniu naszej strony internetowej jak najwyżej na liście wyszukiwań w wyszukiwarce internetowej.
Klient szukający produktu lub usługi wprowadza frazę do wyszukiwarki i to od pozycjonowania zależy, na którym miejscu znajdzie się link odsyłający do naszej strony. Jest to reklama o wysokim stopniu skuteczności, ponieważ to klient szuka nas, a nie my klienta, dlatego warto pamiętać o odpowiednim pozycjonowaniu.